Afkicken van stress|

Afkicken van STRESS

We hebben een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Het helpt je om goed te presteren op je werk. Dat je alert bent en geconcentreerd. En het zorgt dat je veel kan doen in weinig tijd. Dit is wel tijdelijk want zodra je klaar bent, neemt de spanning weer af.

Wanneer wordt stress ongezond? Een simpel ‘als het teveel is’, is niet voldoende. Het gaat om de balans. Als je een stressreactie hebt gehad, moet je lichaam daarvan herstellen. Hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je daarvoor nodig hebt. Heb je veel stressmomenten dan heb je relatief weinig tijd om je te herstellen. En dus stapelt de stress zich als het ware op. Als de balans tussen herstellen en nieuwe momenten kwijt is, is er sprake van ongezonde stress.

Maar ja, je reserves raken natuurlijk wel een keer op en dan gaat je lichaam zichzelf uitputten door continu het stresshormoon aan te maken. Dat houdt in dat je lichaam de hele tijd klaar staat om actie te ondernemen, net zo lang totdat het de kans krijgt om te herstellen. Omdat die kans er door alle stress niet is, bereik je het moment dat je het allemaal niet aankunt. Je prestaties worden slechter en uiteindelijk ben je overspannen, of erger, heb je een burnout. Uiteindelijk zullen dan de meest gewone dagelijkse dingen zoals stofzuigen, even iemand bellen of boodschappen doen, steeds moeilijker worden.

Voorkomen?
Veel ziekten worden veroorzaakt door slechte stress. Bouw spanningen af en zorg dat je je lichaam genoeg tijd gunt om te herstellen. Lees eens het interessante artikel Waarom krijg jij een burn-out en een ander niet? Het is meestal een combinatie van persoonlijke- en werkgerelateerde factoren. Artikel lezen?, zie waarom jij en micro pauzes.

Via het keuzemenu vind u nog meer praktische tips.