Voedingsadviezen|

Voedingsadviezen

Het is verrassend vast te stellen dat onze genen nog altijd bijna identiek is aan dat van de jager en plukker van
10.000 jaar geleden. Ons lichaam is volledig afgestemd op het milieu en op de levenswijzen van onze voorouders: voeding bestaande uit twee derde producten van plantaardige oorsprong (knollen, blaadjes, bessen en vruchten) en een derde producten van dierlijke oorsprong (vis en wild), samen met regelmatig of eerder zware fysieke inspanning.

Ons genetisch erfgoed is niet aangepast aan onze huidige levenswijze: geraffineerd en hypercalorische voedsel, tekorten aan vitaminen en mineralen en een algemeen tekort aan lichaamsbeweging. Eetwaar betekent niet altijd eetbaar. Voedsel hoort onze gezondheid te bevorderen. Onze lichaamscellen hebben de juiste hoeveelheid en
kwaliteit aan moleculen nodig die noodzakelijk zijn voor een goede stofwisseling. Als we voedsel leren begrijpen, dan kunnen we zelf een bijdrage leveren aan de meeste "beschavingsziekten". Ziekten in de aard van hart- en bloedvatziekten, suikerziekten, allergieën, reuma, chronische ontstekingsziekten en situaties met veel vage klachten, buikpijn en vermoeidheid. We kunnen zelf een bijdrage leveren om evenwicht te scheppen tussen individu en de leefwereld.

In zijn algemeenheid zijn er een aantal dagelijkse voedingsproducten die we beter kunnen vermijden en andere die goed voor ons zijn. Smaakontwikkeling is essentieel voor het aanleren van een gevarieerd voedingspatroon. Frequent afwisselen van smaken is hierbij het belangrijkste. We kunnen onszelf eenvoudig een gezond eetgedrag aanleren, we gaan nieuwe smaken waarderen als ze vaker worden aangeboden. Nieuwe smaken moeten bij herhaling worden aangeboden. Het is niet uitzonderlijk dat we een voedingsmiddel pas gaan waarderen nadat het een keer of tien is aangeboden.

Via het keuzemenu kunt u kiezen uit de volgende artikelen:
    -  Gevarieerd eten - bioactive stoffen,
    -  Ontbijt - een gezonde start,
    -  Overzicht van gezonde voeding - voor een optimaal gezondheid, en
    -  Overzicht van voeding om te vermijden - belastend voor het lichaam.
    -  Voedingstips tegen depressie