Praktijk Ger Hegger
06-04-2020

Longolie

Verkoudheid, verstopte- en ontstokenluchtwegen.

Een waardevolle combinatie van vijf zuivere etherische oliën, zijnde; eucalyptus, lemongrass, teatree, tijm en wierook voor een snelle verlichting en herstel bij verkoudheid, verstopte- en ontstoken luchtwegen. Het lichaam kan gemakkelijker vastzittende slijm losweken waarna het slijm opgehoest kan worden. Het bedrukkende gevoel op de borstkas verdwijnt sneller en een rustige en diepe ademhaling komt terug. Het is ideaal bij alle slijmvliesontstekingen in het keel-neus-oren gebied en in het bijzonder de bronchiën en longen.

Eucalyptus is slijmoplossend en bevorderd slijmafvoer. Is effectief bij alle slijmvlies ontstekingen in het keel-neus-oren gebied en de luchtwegen. Omdat eucalyptus tot diep in de longen werkt is het een hulpmiddel bij longontstekingen en werkt koortsverlagend. Eucalyptus is krachtig bacterie, virus en schimmeldodend. Het activeert de rode bloedlichaampjes waardoor de voedsel en zuurstof voorziening in het lichaam verbetert.
Lemongrass is pijnverdovend, heeft een bloedzuiverende werking en bezit een verfrissende kwaliteit. Het is krachtig bacterie, virus, schimmel en parasiet dodend, het is sterk antiseptisch. Lemongrass werkt verlichtend bij hoofdpijn, depressiviteit en stress verwante klachten.
Teatree is een goede hulp bij ontstekingen met ettervorming. Het versterkt de weerstand bij verkoudheden en griep, het activeert het verdedigingssysteem, het immuunsysteem. Teatree is zeer krachtig bacterie, virus, schimmel en parasiet dodend. Verder is het wond helend, zweetdrijvend en slijmoplossend. Het is doeltreffend bij mondverzorging, insectenbeten en huidverzorging.
Tijm is pijnverdovend, sterk slijm oplossend en hoeststillend. Tijm is bloedzuiverend, anti reumatisch en is een uitstekend desinfecterend middel bij pus en etterprocessen. Is krachtig bacterie, virus en parasiet dodend. Versterkt het immuunsysteem en stimuleert de bloedsomloop. Verder bevorderd tijm de concentratie bij mentale arbeid.
Wierook is kalmerend en zorgt voor een rustige en diepere ademhaling. Is ontsteking remmend, bezit een verfrissende kwaliteit en is wond helend. Het verlicht bij astmatische aanvallen.

Gebruik en dosering
Bij opkomende verkoudheid, moeizame of zware ademhaling 1 tot 6x daags een beetje olie onverdund via de vingertop op de tong aanbrengen. De olie wordt dan snel via de speeksel- en lymfeklieren opgenomen en geeft snel verlichting. De olie heeft een bittere nasmaak maar zoals het oude spreekwoord luid; 'bitter in de mond maakt het hart gezond'. We raken bovendien snel aan de bittere smaak gewend.
Je kunt de olie ook uitwendig aanbrengen maar inname via de mond verdiend de voorkeur. Wil je de olie toch op de huid aanbrengen, druppel dan 1 tot 4x daags 2 druppels op de borstkast en wrijf die in de huid.

Je kunt de olie een langere tijd gebruiken. De olie geeft normaliter een snel resultaat en je kunt de inname frequentie verlagen en zelfs stoppen zodra de klachten verholpen zijn.

Specifieke waarschuwing en verzorgen bij gebruik
De ‘longolie’ is niet-toxisch, niet-irriterend maar wel soms licht huidprikkelend. Daarom wordt bij gebruik op de huid een beetje zalf aanbevolen. De ‘longolie’ kan normaliter zonder bezwaar gelijktijdig met andere geneesmiddelen worden gebruikt. Bij twijfel of indien de klachten niet verbeteren binnen een redelijke periode, dan contact opnemen met een natuurgeneeskundig therapeut of arts. De ‘longolie’ niet gebruiken tijdens de zwangerschap.

Houdbaarheid
De ‘longolie’ kun je het beste bewaren op kamertemperatuur en in een donkere ruimte, de olie is dan jaren houdbaar.