Praktijk Ger Hegger
15-09-2020

Wandelen is erg gezond

Het spreekwoord 'rust roest' geldt voor elke leeftijd.

Wandelen vergroot de grijze massa. Wandelen doet je billen en je buik slinken, maar je houdt ook je hersenvolume intact. 60-plussers die wekelijks 9 tot 13,5 km stappen hebben op latere leeftijd (gemiddeld 78) een grotere grijze massa. Extra kilometers lijken geen bijkomend hersenvolume op te leveren. De grijze massa is betrokken bij de spiercontrole, het zicht, de spraak, het gehoor en het geheugen.

Ook zijn er aanwijzingen dat bewegen belangrijk is voor leerprocessen. Geheugen heeft betrekking op het vasthouden van geleerde informatie en leren betekent het verkrijgen van nieuwe kennis en vaardigheden door het vormen van neurale netwerken.

Fitter, sterker en zelfbewuster

Mensen die veel stappen en dat al op jongere leeftijd beginnen, voelen zich fitter, sterker en zelfbewuster. Niet alleen hun cardiovasculaire gezondheid gaat er op vooruit, ze zijn ook minder depressief en hebben minder last van geheugenverlies. Uit studies blijkt dat het risico op dementie twee keer lager ligt bij diegenen die wekelijks 9 tot 13,5 km stappen dan bij diegenen die niet wandelen.

Wie denkt dat wandelen voor oude mensen is, heeft ongelijk. Wandelen is de goedkoopste, eenvoudigste en beste manier van sporten. De kans op blessure is miniem, maar de voordelen zijn talrijk. Wie elke dag gaat wandelen hoeft niet naar de sportschool, het schoonheidssalon of stressbeheersingscursussen, en zal minder aangewezen zijn op medicatie voor ‘ouderdomsziekten’ zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, osteoporose, diabetes, dementie, artritis, overgewicht en kanker.

Voor sterkere spieren en botten

Beweging op jonge leeftijd, en vooral het belasten van de botten zorgen voor een hoge piekbotmassa, waardoor je zelfs op hogere leeftijd weinig last zult hebben van botbreuken. Bewegen zorgt bovendien voor een betere spierkracht en balans waardoor de kans op vallen vermindert. Indien er toch sprake is van een val kan deze beter worden opgevangen. Bewegen heeft nog meer voordelen. De spierkracht neemt toe en de doorbloeding verbetert. Een goede doorbloeding is nodig om voedingsstoffen naar het gehele lichaam en evenzo de botten te voeren. Ook dat draagt bij tot de ontwikkeling van stevige botten. Bovendien vergroot men het uithoudingsvermogen, de lenigheid, de coördinatie en de concentratie.

Langer dan een half uur stil zitten?

Bij langer dan een half uur zitten heeft het lichaam moeite om de bloedsuiker spiegels onder controle te houden en maakt het lichaam ontstekingsfactoren aan die alle fysiologische systemen negatief beïnvloeden, Het langdurig blijven zitten in dezelfde houding verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en vroegtijdig overlijden. Zitten wordt wel het nieuwe roken genoemd.

Advies

Een half uurtje per dag wandelen doet wonderen voor je lichamelijke en mentale gezondheid. Lijkt een half uurtje wandelen erg veel, begin dan met een paar minuten per dag, op je eigen tempo. Verhoog gaandeweg zowel de duur als het tempo zonder je te forceren. Voor je het weet is een half uur wandelen niet alleen een fluitje van een cent, je zal het ook niet meer kunnen missen.

Het is niet nodig om stevig door te wandelen. Dat blijkt uit een Amerikaans bewegings onderzoek van mannen en vrouwen van middelbare leeftijd en overgewicht. Verrassenderwijs behaalde diegene die zich het minste inspande het beste gezondheidsresultaat. Zij maakte zes maal per week na het avondeten een wandeling van een half uurtje en vielen meer af en waren fitter dan diegene die fanatiek gesport hadden.

Meer lezen