Praktijk Ger Hegger
05-07-2020

Voeding, advies om te mijden.

Praktische informatie over voeding die je liever wilt mijden

Varkensvlees – dat past niet in onze voedselketen. Het zit hem in de eiwitstructuur. Varkensvlees kunnen we niet verteren en wordt door ons lichaam beschouwd als "afval". Varkens hebben in tegenstelling tot de meeste dieren een slecht ontgiftings-systeem en slaan veel gifstoffen op in hun weefsel. Deze krijgen we dus automatische binnen bij consumptie.
Varkensvlees bevat bovendien veel archidonzuur. In ons lichaam wordt dat gebruikt om ontstekingsreacties op te wekken. Ons lichaam kan de controle over de ontstekingsreacties verliezen waardoor klachten zoals allergieën en reuma verergeren.

Suiker – ben voorzichtig met echte zoetigheid als snoep, koek, frisdrank enzovoorts. Suiker maakt het lichaam zuur waardoor de kans op ontstekingen toeneemt. Het afweersysteem kan zelfs 6 uur lang ontregeld blijven. Verder worden met name enkelvoudige suikers ten koste van veel energie omgezet in moeilijk afbreekbaar onderhuids vetweefsel; meestal zichtbaar op de bekende plekken zoals buik, billen en bovenbenen.
Suikers worden snel opgenomen in het bloed en verhogen heel snel het bloedsuikerspiegel. Een te hoog bloedsuikerspiegel veroorzaakt beschadigen van de hart- en bloedvaten dat na verloop van jaren kan leiden tot een verhoogd risico op vaatvernauwing. Meer lezen? Suiker compleet vergif voor je lichaam.
Een animatie filmpje in het engels? Zie: Wat suiker met je lichaam doet.

Zout – wees matig met keukenzout. Velen vinden aardappelen, groeten en vlees zonder zout flauw smaken. Te veel zout is niet gezond, het houdt vocht vast, kan dik maken en verhoogd de kans op hoge bloeddruk en daardoor raak het hart sneller vermoeid. Daarom mogen sommige mensen geen zout gebruiken. Je went snel aan eten met weinig of geen zout. Als zoutvervanger kun je bijvoorbeeld tuinkruiden gebruiken zoals peterselie, selderij en bieslook. Zoutvervanger bij uitstek is laurierblad.
Zout is ook een populair onderwerp van discussie. Zo zouden bepaalde zoutsoorten beter voor je zijn en gaan er geruchten over het compenseren van zoutverlies na bijvoorbeeld intensief sporten. Zie: Zes feiten en fabels uitgezocht.

Witbrood geraffineerde producten – wit tarwemeel, fijn maïsmeel, fijn rijstemeel, witbrood, witte pasta enzovoorts bevatten veel koolhydraten. Maar omdat bijna alle vezels verwijderd zijn, worden alle de voedingsstoffen zeer snel opgenomen waardoor de bloedsuikerspiegel heel snel stijgt. De alvleesklier, die o.a. zorgt voor een gecontroleerde suikerhuishouding, moet dan veel insuline maken om de bloedsuikerspiegel weer terug te brengen naar normale waarden. Bij een voortdurende overbelasting zal na verloop van jaren de alvleesklier uitgeput raken en steeds minder insuline kunnen produceren. Dit is een welvaartsverschijnsel en wordt ook wel diabetisch genoemd. Het is niet verboden om witbrood en geraffineerde producten te eten maar beter is het deze met mate te gebruiken en te vervangen voor de volkoren varianten.

Vezelrijk witbrood, wees hier uiterst voorzichtig mee. Het klinkt gezond, maar dit is volkorenbrood dat na behandeling met een bleekmiddel witter wordt. Dat is enkel en alleen gedaan om het brood aantrekkelijk te maken voor kinderen. Het bleken maakt de structuur van de belangrijke vezels kapot en bovendien ontstaat er alloxan, een gif waarmee diabetes bij proefdieren wordt uitgelokt. Meer weten? Alloxan in wit brood en Alloxan lokt diabetes uit. Beide artikelen zijn in het Engels; klik op het venster 'Vertalen in het Nederlands'.
Gezonde vezels worden vervangen door ongeschikte vezels met bleekmiddelen restanten, gun uw kind het beste. Geef het volkorenbrood dat boordevol zit met gezonde vezel, neem eventueel fijngemalen volkorenbrood. Het vezelrijkste deel van de graankorrel (zemel of vlies) dient als voedsel voor de goede darmbacteriën in de buik.

Donkerbruin brood, de uitspraak "hoe donkerder het brood, hoe gezonder" is onjuist. Fabrikanten geven aan brood weleens een kleurtje met behulp van geroosterde moutgranen, moutextract of moutmeel, zodat het brood er gezonder en aantrekkelijker uitziet.
Laat je niet misleiden door de kleur en kies bij voorkeur 100 procent volkorenbrood. Dat is lichtbruin van kleur. In dit brood is de hele graankorrel verwerkt, met alle eiwitten, vitaminen en mineralen er nog in. Als volkoren (tarwe)meel vooraan in de ingrediëntenlijst staat, en er per 100 gram brood minstens 4,5 gram voedingsvezels in zit, dan is het volkorenbrood.

Vegetarische burgers – gezond of zwaar bewerkte voeding? Vleesvervangers zijn steeds populairder en het lijkt wel of er elke week een nieuw product komt. Marketing doet ons geloven dat vegetarische burgers alleen uit plantaardige ingrediënten bestaat.
Maar ja, vegetarische burgers zijn specifiek ontworpen om de textuur en smaak van vlees na te bootsen. Daarom bevat het een ingrediëntenlijst die niet bevorderlijk voor je gezondheid is.
We worden qua gezondheid om de tuin geleid en eten feitelijk zwaar bewerkte voeding. Die bestaat uit houdbaarheidsstoffen, additieven, vulstoffen en chemische stoffen die gelinkt zijn met kanker. Het zoutgehalte is hoog terwijl de nutritionele kwaliteit laag is. Als je denkt dat je vegetarische burger gezond is, kijk dan goed wat er inzit. Meer lezen (?), zie Vegetarische burgers zwaar bewerkte voeding.

Vruchtensap – heeft onterecht een gezond imago. Waarschijnlijk is dit een grote tegenvaller voor ouders die hun kinderen bewust niet te veel frisdrank (cola, sinas, 7-Up, icetea e.a.) geven. Veel ouders geven hun kinderen vruchtensap omdat zij denken dat fruitsap gezond is. Dat is niet zo gek, want op pakken vruchtensap staan vaak slogans en claims zoals: zonder toegevoegde suikers, 100% puur sap, rijk aan vitamine C, met toegevoegde vitamines & vezels.
Helaas is vruchtensap ook zeer rijk aan fructose. Of dit nu in een gezond jasje zit of niet, het verhoogt jouw energie-inname. Eén glas vruchtensap of -smoothie bevat al gauw drie tot vijf stuks fruit, terwijl je ook niet achter elkaar drie sinaasappels zou eten.
Vruchtensappen en smoothies vallen daarom onder de noemer suikerhoudende dranken. Kinderen die 2 glazen vruchtensap per dag drinken, zijn sneller te dik dan kinderen die géén fruitsap drinken. Hoe meer vruchtensap een kind drinkt, des te groter de kans op overgewicht bij kinderen.
Het eten van hele stukken fruit heeft altijd de voorkeur boven fruit drinken. Hele stukken fruit vullen namelijk meer dan fruitsappen. Vanwege het vochtgehalte, de voedingsvezels en het kauwen. Meer lezen? Vruchtensap maakt dik en Mijdt suikerhoudende dranken en Onder de 1 geen vruchtensap..

Melk – de voordelen van melk drinken zijn helemaal niet zo duidelijk als de melksector het wil doen uitschijnen. Melk geeft overmatige slijmvorming in de maag en de darmen. Zeker bij kinderen met luchtwegproblemen is het raadzaam om melk te vermijden, zij kunnen veel hinder ervaren van de extra slijmproductie in de longen. Melk maakt het lichaam zuur en kan ontstekingsreacties bevorderen in de gewrichten en in het zenuwstelsel.
Melkconsumptie wordt vaak aangeraden voor sterke botten; de zgn. Joris 3-pinter reclame. Voor een goede botstructuur is een juiste balans van mineralen noodzakelijk. Melk bevat wel veel calcium en fosfor maar erg weinig magnesium. De calcium-magnesium-fosfor balans in het bloed raakt verstoord en de magnesium wordt dan uit de botten onttrokken. Veel studies tonen aan dat in landen met een hoge melk consumptie een lagere botmassa dichtheid voorkomt (osteoporose) met een slechte en brosse botstructuur als gevolg. Meer lezen over het calciumparadox(?) Melk moet niet, calcium en beweging moeten wel.
Melkconsumptie kan ook de oorzaak zijn van buikpijn, diarree, winderigheid, constipatie en andere darmklachten. Melk kan zelfs migraine uitlokken. Melk bevat ongeveer 65 verschillende eiwitten waarvan er minstens 35 bekend staan als mogelijke veroorzakers van allergische reacties. Meer lezen(?) Melk is erg ongezond.

Neem eventueel rijstemelk, karnemelk of ongezoete en aspartaam vrije drinkyoghurt, dat wordt wel goed opgenomen en verbeterd de zuurgraad in het lichaam. Ook sojamelk is een goed alternatief voor melk voor kinderen ouder dan 1 jaar.

Zwarte thee – de "gebrande thee" bevat bitterstoffen die zorgen dat het darmweefsel samentrekt en waardoor slechts 35% van de mineralen wordt opgenomen door de darmen. Mineralen zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van ons lichaam.

Bier – Duits bier van het type pilsener mag eigenlijk niet meer bevatten dan gerstemout, water, hop en gist; het zogenaamde reinheitzgebot. Veel van de onderzochte bieren houden zich hier niet aan. Soms worden er tarwe, mais, maltose, suiker of hopextract gebruikt. Vooral tarwe brengt vaak glyfosaat met zich mee. Begin 2016 heeft het Duitse milieu-instituut in München vastgesteld dat 14 populaire Duitse bieren de onkruidverdelger glyfosaat bevatten. Er zijn waarden gemeten tussen de 0,46 en 29,74 microgram per liter. De wettelijk toegestane hoeveelheid glyfosaat in drinkwater is in Nederland 0,10 microgram per liter. Kijk even in de lijst voor een gele rakken met witte kraag zonder glyfosaat. Meer lezen(?) 'n pilsje zonder roundup residu, overzicht en Glyfosaat heeft een ongunstige invloed op de darmflora.

Lightproducten – bezorgdheid gaat uit naar het huidige gebruikt van de grote hoeveelheden zgn. lightproducten, of te wel producten met het kunstmatige zoetstof aspartaam. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat aspartaam het verzadigingsgevoel remt waardoor we meer gaan eten. De kans op overgewicht stijgt met 41% per glas lightdrank.
Het aantal kinderen met de diagnose depressief, ADD en ADHD verdubbelen elke 4 jaar. Op dit moment is er overweldigend bewijs dat aspartaam bijdraagt aan deze stoornissen. Inname van deze lichaamsvreemde stof is ook al gekoppeld met agressie en woede uitbarstingen.
Aspartaam wordt tegenwoordig al in meer dan 6000 voedingsproducten verwerkt en dit aantal stijgt. Vooral kinderen kunnen de 'Aanvaardbare Dagelijkse Inname' gemakkelijk overschrijden met alle gezondheidsrisico's van dien; meer weten(?) Overgewicht en Depressies en Gevaren van aspartaam en Goedkeuring aspartaam - schokkend en Dieetdrankjes gelinkt aan diabetes.
Light frisdranken verhogen ook het risico op dementie, Alzheimer en beroerte. Eén glas per dag is al teveel; je loopt een 3 maal hoger risico in vergelijking met mensen die zelden voor frisdrank kozen. Zie: Risico op dementie en beroerte.

Energiedrank – steeds meer kinderen en tieners melden zich bij de huisarts, kinderarts of schoolarts met klachten als hartkloppingen, slaapstoornissen, druk gedrag en maagklachten na het drinken van cafeïnehoudende energiedrankjes zoals oa. redbull, monster en isostar.
Klachten: (1) Energiedrank bevat veel suiker en is een echte dikmaker. (2) Energiedrank bevat cafeïne. Teveel cafeïne kan er voor zorgen dat je hyperactief, angstig, rusteloos, en gespannen wordt. Je kunt ook last krijgen van hartkloppingen, slapeloosheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid en suizende oren. (3) Als je er teveel van drinkt, zijn ze zelfs gevaarlijk verslavend, zéker voor jongeren. (4) Al bij kleinere hoeveelheden kan je minder goed slapen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die 2 of meer cafeïnehoudende drankjes drinken, zoals energiedrank of cola, minder slapen en vaker wakker worden. Surftip: Gezondheidsklachten door energiedrank en Geeft je vleugels?.

Verzadigd vet – het negatieve imago van vetten ontstond in de jaren 70 van de vorige eeuw. Op basis van de toenmalige kennis werd aangeraden de inname van vetten, en verzadigd vet in het bijzonder, zo laag mogelijk te houden. Sindsdien is de kennis over het effect van vetten op onze gezondheid toegenomen. Niet zozeer de hoeveelheid vet die je inneemt is belangrijk, maar wel de kwaliteit van de vetten. Vooral verzadigd vet blijkt een negatief effect te hebben op onze gezondheid.
Uit een recent grootschalig onderzoek blijkt dat als je 5 % van de verzadigde vetten vervangt door onverzadigde vetten, de kans op vroegtijdig overlijden met 13 tot 27 % verkleint. Niet alleen de kans om te sterven aan hart- en vaatziekten neemt af. Je hebt ook minder kans om te overlijden aan kanker of neurodegeneratieve ziekten zoals alzheimer en parkinson.
De hoeveelheid verzadigd vet in voedingsmiddelen varieert sterk. Vooral vette dierlijke producten zijn er rijk aan. Behalve in volle yoghurt vind je verzadigd vet terug in vet vlees en vleeswaren, kaas en boter. Plantaardige producten bevatten over het algemeen weinig verzadigde vetten, met uitzondering van kokos- en palmolie. Harde smeer- en bereidingsvetten zijn vaak gemaakt met kokos- of palmolie en daardoor ook een minder goede keuze. Gebak, koeken, fastfood en snacks zijn verborgen bronnen van verzadigde vetten. Meer lezen: Verzadigd vet is niet oke.

Junkfood – het lijkt zo onschuldig. Ons lichaam - ons genetisch erfgoed - is niet aangepast aan een levenswijze met junkfood. Een overdaad aan vet, suiker en chemische toevoegingen ook wel bekend als e nummers. Chips, koekjes, snoep, frisdranken, blikken, pakjes, etc staan hoog op de verdachtenlijst van deze lege calorieën voeding en maakt dat overgewicht en ondervoeding hand in hand gaan en leiden tot een catastrofe.
Fastfood wordt ook wel "de sluipmoordenaar in onze voeding" genoemd. Door blootstelling aan hoge temperaturen verbranden eiwitten en worden AGE's gevormd. Eiwitten in de voeding versuikeren door de bereidingswijzen. Het eten smaakt zoeter maar de AGE's lokken verouderingsprocessen uit. Verstoorde bloed suikerspiegels is een van de eerste symptomen waaruit blijkt dat ons lichaam dreigt te ontsporen. Obesitas en diabetes zijn eerste signalen van ontsporing. Verhoogde ontstekingsreacties in het lichaam leiden tot high-morbility-eiwitten en bevorderen weefseldestructie. Meer lezen:AGE's in je voeding en AGE's en onherstelbare beschadiging en Obesitas epidemie USA van 1985 tot 2014.
Geraffineerde voeding verhoogt de kans op kanker. Een grootschalig onderzoek heeft overtuigend aangetoond dat er een direct verband bestaat tussen sterk geraffineerde voeding en de ontwikkeling van kanker. Meer lezen: Bewerkt voedsel vergroot de kans op kanker.
Junkfood kan verslavend werken. Junkfood heeft vaak extreme smaken waardoor gezond eten als flauw en niet lekker wordt ervaren en het daardoor opzij wordt geschoven. Het kan zelfs gebeuren dat het levensbelangrijke water als vies wordt beschouwd. Surftip: Afkicken van junkfood.