Praktijk Ger Hegger
07-04-2020

Voeding en mentale gezondheid

Fruit en groenten voor ons geestelijk welzijn.

Mediterraans eetpatroon tegen depressie

Van alle problemen waarmee mensen tegenwoordig geconfronteerd worden, blijkt depressie een van de moeilijkste om vast te stellen. Mensen lijden vaak in stilte, willen anderen niet lastig vallen of toegeven dat ze professionele hulp nodig hebben. Zulke mensen gaan door met hun normale routines en, vaak, ook met hun ongezonde eetgewoonten.

Het verband tussen voeding en depressie wordt steeds vaker door medici gelegd en zij boeken in toenemende mate succes met het gebruik van een speciaal dieet om de aandoening te behandelen. Met naar schatting 300 miljoen mensen die wereldwijd lijden aan depressie, is het een van de meest voorkomende psychische aandoeningen.

Uit recent onderzoek blijkt dat voeding van invloed is op depressie. Een aantal onderzoekers en Australische instellingen hebben samengewerkt om een onderzoekstudie over het onderwerp aan de Universiteit van Deakin in Victoria, Australië te doen. De studie werd uitgevoerd over een periode van 12 weken waarbij 67 patiënten met matige tot ernstige depressie werden geobserveerd. De onderzoekers gebruikten dieetrichtlijnen van zowel de Australische als de Griekse overheid, die tezamen een aangepast mediterraan dieet vormden.

Na de proefperiode concludeerden de onderzoekers dat bij meer dan 30 procent van de patiënten met depressie hun toestand was verbeterd. Slechts 8 procent van een controlegroep had dezelfde verbetering bereikt.

Een ander onderzoek, uit 2016, formuleerde de volgende voedingsregels tegen depressie:

  1. Volg ‘traditionele’ voedingspatronen, zoals de mediterrane, Noorse of Japanse.
  2. Verhoog de consumptie van fruit, groenten, peulvruchten, volkoren granen, noten en zaden.
  3. Zet veel voedingsmiddelen op tafel die rijk zijn aan omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren.
  4. Vervang ongezond voedsel door gezonder, voedzaam voedsel.
  5. Beperk uw consumptie van verwerkt voedsel, fastfood, (fabrieks)bakkerijproducten en snoepgoed.

Meer lezen(?), zie The Optimist 2017 en Fox News en Mediterraans dieet.

In 2 weken tijd mentaal gezonder met fruit en groenten

Vruchten en groenten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond dieet, dat weten we onderhand wel. Maar hun voordelen blijven niet beperkt tot lichamelijke gezondheid. Je wordt er psychologisch ook beter van.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat een toenemende fruit- en groente-consumptie in slechts twee weken tijd het psychologische welzijn merkbaar kan verbeteren. Onderzoeksleider Dr. Tamlin Conner van de afdeling Psychologie aan de Universiteit van Otago (Nieuw-Zeeland) en zijn collega’s vonden dat jonge volwassenen die twee weken lang dagelijks extra vruchten en groenten kregen, een ‘boost’ kregen qua motivatie en vitaliteit.

Het voedingscentrum adviseert 250 gram groente en twee stuks fruit per dag. Als onderdeel van een gezond dieet kunnen fruit en groenten helpen bij het verminderen van het risico op obesitas, type 2 diabetes, hartziekte, beroerte en sommige vormen van kanker.
In de afgelopen jaren hebben studies aangetoond dat fruit- en groenteconsumptie ook de geestelijke gezondheid kan verbeteren. Dr. Conner en zijn team besloten dit verder te onderzoeken.

Meer lezen(?), zie The Optimist 2017 en Medical News Today. en Eet jezelf een goed geheugen.